Råd etter tannkirurgi

Published by on 18. oktober 2022
Categories: Ukategorisert

Det er helt normalt å føle smerte og ømhet de første dagene etter tanntrekking eller et kirurgisk inngrep i munnen. Som regel er smertene på topp etter 2-3 dager og blir gradvis bedre. Man kan også bli hoven de første dagene før dette avtar. Her en noen råd som øker sannsynligheten for at sårflater gror godt og reduserer risiko for infeksjon.

• Ikke spis, drikk eller skyll munnen de første 3 timene. Dette gjelder også vann.
  • Ikke røyk de første 3 timene.
  • Unngå sterk fysisk aktivitet de første 24 timene.
  • Hvis du rekker hjem innen 30min. etter inngrepet kan et kaldt omslag (ispose, pose med frossen mat fra fryseren) redusere hevelsen de neste dagene.
  • Det kan begynne å blø fra operasjonsområdet når bedøvelsen begynner å gå ut. Dette er normalt som følge av adrenalin i bedøvelsen. Legg press på området med medsendte kompresser i 10-15 minutter for å stoppe blødningen.
  • La operasjonsområdet være i fred og unngå puss av tennene i området den første uken.
  • Ta rikelig med smertestillende de første tre dagene hvis tannlegen har anbefalt deg det. Begynn gjerne før smerten starter, da det er lettere å forebygge smerter.
  • Anbefalte dosering er 1g Paracetamol sammen med 600mg Ibux opptil 4 ganger i døgnet

Følgende råd gis kun hvis du har fått beskjed av tannlegen:

• Skyll med 0,2% CHX løsning (Curaprox) de neste 7 dagene.
  • Fjern veken selv etter 3 dager

Ved store smerter kan du erstatte Paracet med Paralgin Forte. NB! Ikke kjør bil første 12 timene etter inntak av Paralgin Forte.