Hull i tennene

Published by on 20. juni 2022

Hull i tennene, også kalt karies, forårsakes av bakteriene som lever i munnhulen. Bakteriene fester seg på tannoverflaten og danner plakk. Bakteriene i plakket spiser karbohydrater, og skiller ut en syre som avfall. Denne syren etser hull i tannen der bakteriene sitter, og danner til slutt et hull i tannoverflaten. Hvis hullet ikke behandles riktig kan det til slutte lede til nervebetennelse i tannen og store smerter.

Visste du at karies er den vanligste sykdommen forårsaket av bakterier?

Hvordan behandler man hull i tennene?

Små hull kan du fikse helt selv! Ved hjelp av flittig tannpuss med fluortannkrem og fluorskyll vil mange små hull stoppe opp og forbli små for alltid. Dette er også avhengig av et kosthold som ikke inneholder for mye sukker (karbohydrater). Tannlegen din hjelper deg med instruksjon og veiledning for å unngå hull i fremtiden.

Hvis kariesangrepet er større må tannlegen fjerne den ødelagte delen av tannen med et bor og erstatte den med en tannfylling eller en krone.

Kan noen mennesker lettere få hull enn andre?

Noen mennesker får lettere hull enn andre pga av forskjellige sykdommer. Spesielt mennesker som opplever munntørrhet er spesielt utsatt for hull i tennene. Spyttet vårt har en beskyttende og rensende funksjon som forebygger hull. Uten spyttet vil bakteriene i munnen enklere og fortere skade tannen. Hvis du ofte opplever munntørrhet, er det viktig at du kontakter tannlegen for en undersøkelse.

Hvordan vet jeg om jeg har hull?

De typiske tegnene på hull i tennene er mørke, brune flekker på en tann, dårlig ånde og ising eller smerte fra en bestemt plass/tann. Ta kontakt for en sjekk hvis du opplever noe av dette.