Tannkjøttsykdom

Published by on 20. juni 2022

De fleste vil fra tid til annen få en betennelse i tannkjøttet langs tannen. Dette skyldes bakteriebelegg på tannen, og kalles gingivitt. Tannkjøttet blir da hovent og blør lett ved tannpuss. Dette kan som regel behandles med mer flittig tannpuss, bruk av tanntråd/mellomromsbørster og tannrens hos tannlegen.

Dersom gingivitt ikke blir behandlet kan det gå over i periodontitt, også kalt pyrea eller tannpyre. Dette er en vanlig sykdom som rammer mange. Årsaken er som regel en kombinasjon av dårlig tannpuss, arvelighet, røykevaner og andre sykdommer. Periodontitt fører til at kjevebeinet som tannen er festet i, forsvinner gradvis. Dette kan gi ubehag, smerter og løse tenner. Dersom man ikke behandler periodontitt vil tennene til slutt kunne falle ut. Dessverre blir man ikke kvitt denne typen tannkjøttsykdom, men med riktig behandling kan man stoppe utviklingen og fjerne eventuelle plager.

Tannlegen din starter med en grundig undersøkelse av tenner og tannkjøtt. Videre renses tennene grundig for tannstein og bakteriebelegg, tann for tann. Vi lager en individuell plan for hvordan du skal rengjøre tennene dine hjemme på best mulig måte. Dette er avgjørende for å holde kontroll på betennelsen videre. Senere blir du kalt inn til jevnlige kontroller for å rense eventuell ny tannstein, og se at man har kontroll på sykdommen.

Visste du at behandling av alvorlig tannkjøttbetennelse dekkes delvis av HELFO? Både behandling og eventuell erstatning av tenner kan utløse HELFO-refusjon. Dersom du har frikort egenandelstak 2 er det viktig at du tar med dette til tannlegen.